Web Design Services

Online Marketing szótár

Az Online Marketing, mint szakma, általában angol jövevényszavakat használ valamilyen folyamat, esemény, tárgy leírására, amelyeket egy átlagos ember legtöbbször nem tud értelmezni. Nekik állítottuk össze az alábbi kis szótárt a leggyakoribb kifejezések magyarázatával. 

4P – Más néven marketingmix. A 4P az angol nyelvű kezdőbetűit jelzi a 4 alapelemnek: Product, Price, Place, Promotion (Termék, Ár, Hely, Promóció).

A/B split – Két különböző kampányelem (szöveg, kép, hírlevél stb.) egyidejű, azonos mintavételű vizsgálata. Például a hírlevéllistánk fele részének küldjük az A változatú szöveget, majd ugyanennyi személynek a B szövegváltozatot, így az A/B split teszttel mérhetjük, melyik hatékonyabb (melyik konvertál jobban). Split runnak is nevezik.

Advertorial – Szerkesztőségi cikk, reklám. Olyan fizetett és jelzett tartalom, melyet marketingkommunikációs (reklám) célból rendeltek meg. Magyarországon a sajtótermékek jellemzően médiaajánlataikban PR-cikknek nevezik.

AdWords – A Google keresőhirdetési szolgáltatása. Használatával a kereső találati oldalán, valamint az AdSense rendszerbe belépő weboldalakon jelenhetünk meg.

Affiliate – Partnerprogram. A programban részt vevők tovább ajánlják a program tulajdonosának termékét, cserébe az ajánlásnak köszönhető vásárlások után jutalékot kapnak a program tulajdonosától.

AIDA modell – A reklámok hagyományos fölépítése: először a figyelem fölkeltése (A mint attention), ezután az érdeklődés fölkeltése (I mint interest), majd a vágy felkeltése (D mint desire), végül pedig aktiválás (A mint activation).

Algoritmus, algoritmusfrissítés – a keresők programja, amivel felmérik és rangsorolják az internetes tartalmakat. Az algoritmust folyamatosan frissítik, mert a net is változik, illetve küzdenek a webszpem ellen. Nevezetes algoritmusfrissítés a Google „állatkertje”: Panda, Pingvin, Kolibri stb, mely mind egy nagyobb változtatást takar.

Anchor text – Horgonyszöveg, linkszöveg.

ATL – „Above the Line”, azaz vonal fölötti reklámkommunikáció, ami a legklasszikusabb hirdetési megoldásokat jelenti: megjelenés a tömegmédiában (tévészpotok), reklám a rádióban, újsághirdetés, plakátozás stb. Ellentéte a BTL.

AV – Hirdetés megjelenésének száma.

B2B (Business to Business) – A cégek közötti piac. Amikor cégvezetőknek szeretnénk eladni termékünket/szolgáltatásunkat.

B2C (Business to Consumer) – Felhasználói piac. Amikor végfelhasználóknak, magánszemélyeknek értékesítünk.

Back-end – A háttérben futó, a látogatók számára nem látható, de az oldal működéséhez szükséges (például egy adminisztrációs rendszer, programozás, tartalomkezelő).

Banner – Egyik legrégebbi hirdetéstípus az interneten. Általában néhány képkockából álló mozgókép, egyfajta virtuális reklámtábla. Leggyakrabban weboldalak fejlécében, oldalsávjaiban, valamint egyes cikkek bekezdései közt találkozhatunk velük.

Benefit – Termékelőny, melynek bemutatására különös hangsúlyt fektetünk, mert ez adja el a terméket.

Black hat – Olyan SEO/SEM-tevékenység, amikor tiltott módszerekkel próbálunk rangsorolási előnyhöz jutni. Ha észreveszik, hogy manipulálni akarjuk a keresőt, akkor megbüntethet az algoritmus (hátrébb sorol, deindexel). Ellentéte a white hat. Egyes felfogás szerint minden keresőoptimalizálás black hat, még akkor is, ha elfogadott módszerekkel végezzük.

Blog – Online napló. Az üzleti életben az érdeklődőkkel való kapcsolattartásra és imázsépítésre használják leginkább.

Brand – márka, egyedi megkülönböztető jelzéssel ellátott termék.

Brief – A megbízó által az ügynökségnek, esetenként az ügynökség által az alvállalkozóknak biztosított dokumentum, mely a kampány részleteit tartalmazza.

Bounce rate – lepattanás. A látogató az érkezési oldalt bezárja anélkül, hogy egy másik aloldalra lépett volna. A kereső ezt úgy értelmezi, hogy az oldal rossz minőségű, nem releváns. Értelemszerűen minél alacsonyabb, annál jobb. Egyes oldalaknál az oldal jellege miatt magas lesz (1 oldalas landing page).

Büdzsé – költségvetés.

Call to action – Az a felszólítás, amellyel megmondod a látogatónak, hogy mit szeretnél vele elvégeztetni. Tipikus példája az „iratkozz fel”, „hívj”, „töltsd ki az alábbi űrlapot”.

CMS (Content Management System) – Tartalomkezelő rendszer. Segítségükkel átlagos számítástechnikai ismeretekkel is létrehozhatunk általános célú honlapokat.

Cold Call – Hideghívás. Ha úgy vesszük fel valakivel a kapcsolatot telefonon keresztül, hogy korábban nem voltunk vele kapcsolatban, illetve nem értesült róla, hogy keresni fogjuk.

Content – Tartalom

Copy – Szöveg, jellemzően marketingszöveg

Copywriter – Marketing szövegíró, reklámszövegíró, értékesítési szövegíró

Copywriting – Marketing/értékesítési célú szövegírás

CPC (Cost Per Click) – Egy átkattintás költsége a hirdetéseknél

CRM (Customer Relationship Management) – Ügyfélkapcsolat-kezelés. A CRM szoftverek nagy segítséget nyújtanak abban, hogy tömegesen testre szabhassuk a termékünket.

Cross-selling – Keresztértékesítés. Az értékesítés után felajánlasz az ügyfelednek olyan kiegészítő termékeket, amelyekre szintén szüksége lehet (pl. ha az ügyfeled vett egy adag kontaktlencsét, akkor logikus cross sell hozzá a tisztítófolyadék).

CSR (Corporate Social Responsibility) – A vállalat társadalmi felelősségvállalása, pl. alapítványok támogatása, környezetvédelem, kellemes munkahelyi környezet megteremtése.

CT – kattintások száma.

CTR (Click-through Rate) – A hirdetésre kattintások aránya. Azaz az átkattintások száma osztva a megjelenések számával

Dance – Ideiglenes hátra- vagy előresorolás a Google találati listájában.

Direct marketing – Amikor a célcsoport tagjainak névre szóló ajánlatot küldünk. Általában levél, közvetlen értékesítés, vagy email formájában történik.

Dofollow – Teljes értékű hivatkozás egy weboldalról egy másikra. A Google rel=”nofollow” attribútuma egy weblap forráskódjában arra utasítja a keresőrobotot, hogy a hiperhivatkozást ne vegye figyelembe (a kereső szabályzata alapján például fizetett hirdetéseknél kell használni). A dofollow link olyan hivatkozás, amelynél nincsen nofollow attribútum, tehát hagyományos, teljes értékű link.

Domén – Internetes tartománynév, egy weboldal elérhetősége. Angolul domain. Nem azonos az URL-lel.

DM (Direct Mail) – Névre szóló reklámlevél.

eDM - Elektronikus direkt levél, vagyis emailben kapott hirdetési, információs anyag.

Egyedi látogató – Olyan látogató, aki egy adott weboldalt egyszer letöltött. Rövidítése: UV. Az oldalletöltési értéknél relevánsabb, mivel minden egyedi személyt (pontosabban IP-címet) csak egyszer rögzít a webanalitikai rendszer, így az egyedi látogatók számában a visszatérő felhasználók is egyénenként csak egyszer jelennek meg.

Flekk – Nyomdai oldal, jellemzően 1500–2000 karakter.

Forgalom – Az oldaladra érkező látogatók. Beszélhetünk a forgalom minőségéről (célzott-e, avagy célzatlan látogatók jönnek), illetve az érkezésük szerint keresőforgalomról, Facebook-forgalomról stb.

Headline – Főcím. A hirdetésed, cikked vagy bármely anyagod címe (vagy a borítón levő kiemelt mondat), amellyel egyetlen célod van: kattintsanak rá, nyissák meg és olvassák el.

Hideghívás – lásd Cold Call.

Hook – Figyelemfelkeltő cím, illetve maga a "csali", ami kattintást eredményez (pl. ingyenesen letölthető e-book stb.)

Hype – Nagy felhajtás. Amikor a csapból is egy adott téma folyik.

Inbound marketing – Marketingszemlélet, a tartalommarketing szinonimája. Célja, hogy a leadek és potenciális ügyfelek figyelmét hasznos anyagokkal kiérdemeld, és a marketingkommunikációdat akkor fogadhassák be, amikor nekik kényelmes.

Karakter – Egy betű vagy írásjel (akár spácium is). A magyarban gyakran leütésnek nevezik.

Keresőmarketing – Az online marketing részterülete, célja egy weboldal láthatóságának növelése a keresőprogramokban. Rövidítése: SEM. Részterülete a keresőoptimalizáció (SEO) és a keresőhirdetések kezelése.

Keresőoptimalizáció – Adott kulcsszavakra a kereső találati listáján a weboldal lehető legjobb pozíciójába hozása. Rövidítése: SEO.

Keresőpozíció – Az adott weboldal megadott kulcsszóra a kereső találati oldalán elfoglalt sorrendi helyezése.

Keresőtranszparencia – A keresőprogramokban való láthatóság.

Kontent – Tartalom, főleg a weboldal felhasználóinak készített, jellemzően írásos anyagok. Nézd meg a tartalom típusait

Konverzió – Eredeti jelentése átalakítás. Marketinges szemszögből az adott stratégia célja (például vásárlás, hírlevélre feliratkozás stb.). A konverziós ráta az adott időszakra eső konvertált látogatók aránya a teljes mintához képest. A konverziós költség egy hagyományos látogató konvertálására fordított összeg.

Konverziós cél – Amilyen típusú konverziót el akarsz érni az adott oldallal. Ha az oldaladdal feliratkozókat gyűjtenél, akkor a konverziós cél a feliratkozás.

Kreatív – A hirdetés vagy egyéb marketinganyag tartalmi része (grafika, szöveg stb.)

Kurzív – Dőlt.

Landing page – Érkezési oldal. Miután a hirdetésünkre kattintott, ide érkezik meg a látogató.

Lead – Magyarul érdeklődő. Olyan személy, vagy szervezet, amely érdeklődése jeleként megadta egyes elérhetőségi adatait számunkra (pl. feliratkozott a hírlevelünkre).

Lead nurturing – Folyamat, amikor a potenciális ügyfelet (érdeklődőt) különböző kommunikációs csatornákon olyan tartalommal látjuk el, ami érdekli őt és segíthet neki a vásárlói döntés meghozatalában.

Link – Más néven hiperhivatkozás. Internetes szövegben az a kattintható elem, amely egy másik dokumentumra mutat a weben.

Linkcsere – Olyan tevékenység, amely egymás honlapjának népszerűbbé tételére irányul azáltal, hogy a szerkesztők kölcsönösen linkeket helyeznek el saját oldalukon, amik a linkcsere-partner oldalára mutatnak.

Linképítés – Egy adott weboldalra más oldalakról mutató hivatkozások mesterséges létrehozása (például linkkatalógusokba való beküldés útján). Ide tartozik és black-hat (feketekalapos) keresőoptimalizációs technikának tekinti a Google a keresési eredmény manipulálását célzó linkvásárlást is.

Linkmaketing – Olyan online marketing tevékenység, amely weboldalak közötti linkek, linkrendszerek építésével növeli a céloldal látogatottságát

Marketing – Olyan vállalati tevékenység, amely a vevők/felhasználók igényeinek kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a fogyasztókkal, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést és befolyásolja a vásárlókat. A marketingkommunikációt reklámnak nevezzük.

Marketingkommunikáció – minden vállalati tevékenység, amellyel a cég kommunikál a potenciális ügyfeleivel, régi vásárlóival, partnereivel, befektetőivel stb. azért, hogy azzal a vállalat marketinges céljait előmozdítsa. Marketingkommunikációnak számít a reklám, a céges weboldal, a névjegykártya és a Facebook-oldal is.

Marketing-Mix – lásd: 4P

Meddőszórás – A célcsoportba nem tartozó – nem érdeklődő – személyeknek mutatott reklám. Holtszórásnak is nevezik.

Net-net – Valamennyi ügynökségi jutalék és kedvezmény levonása utáni ár.

Niche – Réspiac

Offline – Minden, ami nem az interneten történik

Online Marketing – Internetes eszközök segítségével megvalósított marketingtevékenység.

On-site – A weboldalon, annak felületén történő.

Open source – Nyílt foráskód. Olyan szoftverek, szellemi termékek típusa, amelynél a szerző közzéteszi, illetve szabadon felhasználhatóként, változtathatóként jelöli meg a művét.

Organikus – Természetes. Az organikus találati lista a Google adott keresőkifejezésre adott listája az elé ékelődött keresőhirdetések nélkül.

OST – A Magyar Távirati Iroda (MTI) Üzleti Sajtószolgálata.

Outbound marketing – Az inbound marketing ellentéte: az ügyfél mindennapi életvitelét megzavarod a marketingkommunikációval. Eszközei: cold calling, tévéreklám, hagyományos hirdetés. Szakemberek és kutatások szerint ma már kevésbé hatékony, mint az inbound.

PageRank – A Google által kifejlesztett mutató, amely a weboldalak értékét hivatott meghatározni. Bár pontos képletét titok fedi, alapvetően arra épül, mennyi és milyen minőségű oldalak linkelnek a miénkre.

PI (Page Impression) – Egy oldal megjelenési száma (azaz hányszor töltötték le).

Pop-under – A weboldal alján megjelenő sáv (felső réteg, így görgetés során sem tűnik el), amely valamilyen aktualitásra, akcióra hívja fel a figyelmet. A Popupnál általában kevésbé zavarja a böngészést.

Popup – Felugró ablak. Marketingeszközként általában a honlap címoldalán megjelenő felső réteg, amely egy aktuális akcióra, vagy hírlevél-feliratkozási lehetőségre hívja fel a figyelmet.

POS (Point of Sale) – A vásárlás helye. Olyan kártyaelfogadó terminálokat értünk alatta, ahol vásárlás bonyolítható le (pl. bolti bankkártyás fizetés)

Pozicionálás – Folyamat, amellyel megkülönbözteted magad a konkurensektől és megválaszolod a „miért téged válasszalak, és ne a másik 12 céget?” kérdést. Kiemelten fontos része a kommunikáció, mert az egyedi termékelőnyöket és USP-ket kommunikálni kell, illetve sokszor maga a kommunikáció stílusa pozicionálja a céget. A szakértői státusz kiépítése is a pozicionálás része.

PPC (Pay Per Click) – Olyan hirdetéstípus, ahol a hirdető a tényleges átkattintások száma alapján fizet (pl. Google AdWords)

PR (Public Relations) – Közösségi kapcsolatok. Amikor a marketingkommunikáció célja nem a közvetlen eladás, hanem a jó kapcsolatok ápolása a célközönséggel.

PR-cikk – Egy vállalat jó hírét keltő, hagyományosan ingyenes sajtómegjelenés. Fizetett változata az advertorial.

Promóció – Egy termék népszerűsítésére irányuló tevékenység.

ROI – Return on investment, azaz megtérülés.

RSS (Really Simple Syndication) – Olyan megoldás, amely jelzi, ha egy ezt alkalmazó weboldalra új tartalom került fel. Kb. egy virtuális hírfigyelő rendszer.

Sales – Értékesítés.

Sales Letter – Értékesítési célú levél, szöveg.

Scope – Projektcél.

SEO (Search Engine Optimization) – Keresőoptimalizálás. Olyan tevékenység, amelynek célja, hogy különböző eszközökkel az oldalunkat minél előrébb jelenítsék meg a keresők a találati listájukban

SEM (Search Engine Marketing) – Keresőmarketing. A SEO-nál tágabb fogalom, beletartozik minden, a keresőkkel kapcsolatos marketingtevékenység, pl. az AdWords hirdetések is.

Spam – Kéretlen reklámlevél. Olyan, gyakran pult alatt kínált termékek megvásárlására buzdító elektronikus levél, amelynek fogadásához a címzett nem járult hozzá.

Spamlink – Linkfarmokról (más oldalak keresőmanipulációs célú linkelésére épített oldalakról) vagy más alacsony értékű oldalakról kapott, jellemzően nagy számú, általában fizetett, de minden esetben a kereső találati listájának megváltoztatását célzó hivatkozás. A keresőspameket spamdexingnek nevezik.

SWOT, SWOT analízis – Olyan módszer, amellyel megállapíthatók, egymással összehasonlíthatóvá válnak egy termék, márka, vagy vállalat Erősségei, Gyengeségei, Lehetőségei és Veszélyforrásai (SWOT: Strenght, Weakness, Opportunity, Threat).

Találati oldal – A kereső (általában Google) azon oldala, ahol a keresésedre adott találatokat adja. Angolul SERP (Searh engine results page).

Targetálás – Célzás.

Tartalommarketing – A felhasználó számára a vállalkozás költségére készített PR célú anyag (szöveg, videó, infotermék stb.). Nem közvetlen hirdetést tartalmaz, hanem növeli a készítő hitelességét, a vállalattal szembeni goodwillt (jóakaratot, fordítják jó hírnévnek is): nem reklám, hanem hasznos tartalom. Része a copywriting (szövegírás).

Telemarketing – Telefonos értékesítői- és marketingtevékenység.

Testimonial – Ajánlólevél. Ide soroljuk a köszönetnyilvánításokat, véleményeket, melyeket megjelenítünk a termék kapcsán, de a testimonial marketing része a review-szerzés (visszajelzés, értékelés általában valós felhasználóktól).

Trigger – Automatizált marketingrendszerekben egy olyan meghatározott esemény, aminek megtörténtekor a lead kap valamit. Például trigger lehet a vásárlás, ami után kap egy e-mailt, amelyben a véleményét kérdezed. Másik trigger egy bizonyos rendelésösszeg (mondjuk 30 000 forint), ami után kap valami kedvezményt.

TrustRank – Feltételezett, de nem meghatározható mutató, mellyel a Google keresője egyes weboldalak megbízhatóságát, értékét méri (hasonló a PageRankhez).

Upsell – Felülértékesítés. Azt jelenti, hogy amikor a vevő beletett egy terméket a kosarába, felajánlunk neki egy nagyobb összegű kapcsolódó (kiegészítő) terméket, hátha arra is szüksége lesz. (Legismertebb példa erre a McDonald’s upsellje: adhatok nagyobb menüt?)

URL – Egy weboldal vagy aloldalának webcíme (például www.google.hu).

Usability – Használhatóság. A marketing azon ága, amely azzal foglalkozik, miként lehet egy terméket/szolgáltatást a legkönnyebben, legegyértelműbben használhatóvá tenni a fogyasztó számára

USP (Unique Selling Point) – Egyedi terméktulajdonság (az egyediség mint termékelőny). A betűszó feloldása még a „Unique Selling Proposition”, ez esetben egyedi értékesítési ajánlatot jelent.

UV – „unique visitor”, egyedi látogató.

Viralitás – Vírusszerű terjedés

Vírusmarketing – Olyan marketingeszköz, amely a vírusokhoz hasonlóan terjed: azaz a létrehozója nem tesz semmit a további terjedésért, mivel annak a tartalma olyan, hogy saját magát terjeszti tovább (pl. 10% kedvezményt kapsz, ha továbbküldöd 10 embernek)

Webanalitika – Olyan tevékenység, amely a weboldalak sikerességét célozza meghatározni mérés és az azt segítő szoftverek (pl. Google Analytics) segítségével

Webdesign – A weboldalak elkészítésére irányuló programozói, designeri és grafikusi tevékenység

Wiki – Szoftverekhez, illetve weboldalakhoz készült, szabadon szerkeszthető dokumentáció

Workflow – Marketingautomatizálásban: előre meghatározott interakciósor, amin az adott érdeklődőt végigviszed (pl.: e-mail – landing page – e-mail)